maandag 6 oktober 2014

Is Canihua het nieuwe Quinoa?


Als ik Quinoa (spreek uit: Kienwa) zeg klinkt dit waarschijnlijk niemand meer raar in de oren. Quinoa is hot en happening, het supergezonde gluten-vrije graan dat wordt gebruikt als vervanging voor pasta, rijst, couscous en noem zo maar op. Tegenwoordig zijn er zelfs Quinoarepen en koekjes te krijgen en in een gemiddeld restaurant is er bijna altijd wel een Quinoa salade te vinden. Perfect! zou je denken, maar doordat wij hier lekker smullen van dit oh zo geweldig gezonde graan hebben ze in de landen waar het geproduceerd wordt een flink tekort aan Quinoa. De vraag van Quinoa blijft maar stijgen en het aanbod daalt. Hierdoor schieten de prijzen flink omhoog en zitten de Afrikaanse bewoners zelf zonder voedsel omdat al het verbouwde Quinoa rechtstreeks naar de westerse landen gaat.

Om dit grote verschil tussen vraag en aanbod in balans te brengen moest er een oplossing komen, en die kwam er: Canihua (spreek uit: Kaniwa) is een nieuw product op de markt en wordt ook wel babyquinoa genoemd. Het komt uit de gebergte van Peru en Bolivia en is net als quinoa een gluten-vrij graan. De smaak is vergelijkbaar met Quinoa alleen is de graankorrel nog kleiner. Canihua bevat nog meer eiwitten dan Quinoa en is verkrijgbaar bij de Ekoplaza. 



Nu kreeg ik de vraag van Ekoplaza of ik de Canihua wilde testen en daar zei ik natuurlijk geen nee
tegen. De bereiding van de Canihua is hetzelfde als bij Quinoa, lekker makkelijk dus! Ik maakte een soort lauwwarme salade van de Canihua met champignons, paprika, aubergine, biologische kip en rucola. Ik moet zeggen dat het erg lekker was en inderdaad qua smaak vergelijkbaar met Quinoa, de kleine korrels vond ik wel eventjes wennen maar het feit dat er nog meer eiwitten inzitten dan in Quinoa spreekt mij wel aan. De Canihua is wel prijzig: 5,75 voor 500 gram, ik denk daarom niet dat ik de Canihua als standaard vervanging van Quinoa zal gebruiken maar voor de afwisseling vind ik het een prima product!

Het recept van de Canihua salade:


IngrediĆ«nten: (voor 4 personen) 

300 gram Canihua
1 rode paprika 
2 biologische kipfilets 
1 aubergine 
200 gram champignons 
100 gram rucola 
kokosolie
cajun kruiden 
zout 
peper 

Bereidingswijze: 
1. Was de Canihua en breng het vervolgens aan de kook, laat het koken tot al het water is opgenomen. (ongeveer 10-15 minuten) 
2. Snijd ondertussen de paprika, champignons en aubergine en bak dit in kokosolie.
3. Snijd de kip in blokjes en kruid met Cajun kruiden. (of andere kruiden) 
4. Voeg de kip blokjes bij de groenten in de pan en bak alles tot het gaar is. 
5. Als de Canihua klaar is voeg je de rucola toe zodat deze een beetje slinkt door de warmte. 
6. Voeg de gebakken groente en kip toe en bestrooi alles met een beetje peper en zout naar behoefte. 

Eet smakelijk! 

Liefs, Daphne


2 opmerkingen: