maandag 22 september 2014

The 5 day detox by Nikki Sharp: Mijn ervaring!



Hoi Allemaal!

Zoals jullie misschien al op mijn instagram hadden gezien heb ik vorige week 5 dagen lang een detox gedaan. Bij een detox denk je misschien meteen aan alleen maar leven op sapjes maar dat was bij deze detox gelukkig niet het geval! (Ik zie mezelf namelijk niet 5 dagen alleen maar sapjes drinken). Het leek mij wel leuk om mijn ervaring over deze detox met jullie te delen en daarom heb ik zoals beloofd hier mijn ervaringen voor jullie opgeschreven!


Wat houdt de 5 day detox in?


De detox die ik heb gedaan is ontwikkeld door Nikki Sharp, oprichtster van Stay Sharp be Strong. Ik volg haar al een tijdje op instagram en ik las heel veel goede verhalen en zag echt enorm goede resultaten van mensen die de 5 day detox hadden gedaan. Ik besloot daarom om zelf ook de gok te wagen en voor 8$ het online detox programma te downloaden. Je ontvangt een groot document met allemaal informatie over de detox, waar het goed voor is, wat je wel en niet mag eten, een 5 day meal plan met allemaal recepten en zelfs een boodschappenlijst voor 5 dagen zodat je precies weet wat je in huis moet halen.

De detox is vooral op voeding gericht, zo mag je bepaalde dingen wel en niet eten, vlees, vis, yoghurt, melk, koffie, rijst, pasta, snoep, koek en noem maar op zijn allemaal forbidden foods. Je eet 5 dagen lang veganistisch en alles bestaat alleen uit puur natuurlijke producten. De basis van de detox bestaat uit groente, fruit en een kleine hoeveelheid linzen, bonen en quinoa. Het enige wat je gedurende dag mocht drinken was muntthee, groene thee en water. Het fijne is dat je er een 5 dagen plan bij krijgt met recepten en wanneer je wat mag eten. Het verbaasde me dat je nog redelijk veel (wel minder dan normaal) mocht eten en dat de recepten ook nog eens best creatief waren, zo mocht je bijvoorbeeld havermout pannenkoekjes als ontbijt en quinoa sushi als lunch, klinkt niet verkeerd toch?!


Mijn ervaring 


Dag 1 

De eerste dag begon ik vol goede moed aan de detox en ik had er ook echt zin in. Ik had die dag een drukke dag dus ik had mijn snack en lunch al helemaal voorbereid en had alles meegenomen in bakjes. De eerste dag ging behoorlijk goed, ik vond de snacks lekker, de lunch lekker en het ging me allemaal prima af. Toen ik thuis kwam had ik wel honger maar het was dan ook al wel weer tijd voor avondeten en toen ik dat op had voelde ik me prima, ik zat gewoon vol van het eten net als op een normale dag... dat duurde ongeveer tot een uur of 9 want toen begon mijn buik te rommelen.. en die was om 10 uur nogsteeds aan het rommelen. Waah ik had echt zoveel honger!! Misschien kwam dat omdat ik zelf vaak rond een uur of 8 nog een klein bakje yoghurt neem en ik nu helemaal niks meer mag na het avondeten? Maargoed ik weigerde om al op de eerste dag van mijn detox op te geven en besloot daarom maar snel me bed in te springen en te gaan slapen, dan zou het snel morgen zijn en dan kon ik eindelijk weer eten, yes!

Ik ging met mijn paard lekker crossen over het strand en at daar mijn lunch, yum! 

Dag 2 

Ik werd wakker met honger, maar hey dat was niet erg want ik mocht gewoon met havermout ontbijten :). Na mijn ontbijt zat ik eindelijk weer vol en kon ik er weer tegenaan, om 11 uur bedacht ik me opeens dat ik ook nog een snack mocht voor mijn lunch, zo de tijd gaat eigenlijk best snel, mag ik nu alweer eten? Dit gevoel had ik eigenlijk de hele dag! De 2e dag was een makkie, ik had zelfs geen maag die om eten schreeuwde in de avond! 'Yes I can do this! Morgen zit ik al op de helft!'

Ochtendsnack: Komkommer met hummus. 
Lunch! 

hmm verse muntthee! 

Dag 3 

Ik werd wakker en ik voelde me best goed, ik had veel energie en mn buik was totaal niet opgeblazen. 'Zou die detox nou al resultaat geven? Dat is wel heel snel?' Maar in de loop van de dag had ik toch wel verlangen om iets extra's of even iets anders te eten.. dit kwam misschien omdat ik de hele dag thuis op de bank met me voet omhoog lag door een blessure. Ik kon niks doen en verveelde me, als ik me verveel wil ik eten, maar eten mocht niet. Ik werd chagrijnig en dat bleef ongeveer de hele dag zo. S'avonds had ik weer honger en ik besloot maar om weer snel naar bed te gaan voor ik toe zou geven aan al mijn snack cravings.


Middagsnack: Aardbeien met paranoten. 
Avondeten: Gevulde paprika met bloemkoolcoucous, een beetje quinoa, tofu en veel groentes. 

Dag 4

Yes! We zijn al over de helft! Dit was mijn gedachte toen ik wakker werd en dit gaf me motivatie om de detox door te zetten.  Deze dag mocht ik ook sushi maken en laat dat nou mijn favo eten zijn. Alhoewel alles uit elkaar viel en het uiteindelijk een soort sushi salade werd, werd ik er erg happy van. Ik voelde me de hele dag prima, had geen honger en ik had in de avond zelfs even het gevoel dat ik teveel had gegeten, huh what is happening? Is mijn maag nu al gekrompen ofzo?

Ontbijt: Havermout met aardbeien en blauwe bessen. 

Lunch: poging tot sushi maken.
Poging mislukt.

Dag 5 

De laatste dag! Ik verlangde deze dag alleen maar naar alles wat ik niet mocht eten tijden de detox, maar het feit dat het de laatste dag was gaf mij de motivatie om door te zetten en bij het idee dat ik de volgende dag eindelijk weer pindakaas, yoghurt, koffie en een banaan mocht werd ik heel erg blij. Ik was er bijna! Nog heel even doorzetten. Ik merkte ook dat ik best veel was afgevallen en vooral mijn bovenbenen waren een stuk dunner. Ik had totaal geen opgeblazen buik en ook andere mensen viel het ook op. Yeh, ik voelde me happy dat ik het zo goed had volgehouden en ik ging lekker extra snel me bed in zodat het snel morgen zou zijn en ik kon zeggen dat ik de 5 day detox helemaal had volgehouden, terwijl ik ondertussen lekker kon genieten van een kop koffie en een grote bak yoghurt als ontbijt!

Ontbijt! Een smoothie van spinazie, havermout, amandel, aardbeien, chiazaad, kurkuma, kaneel en water. 
Lunch: Heel veel groente. 

Avondeten: Rode kool wraps.
Al met al is deze detox mij super goed bevallen! Ik voelde me hierna echt helemaal healthy en het viel nog best mee hoe zwaar het was, als je ooit besluit om een detox te gaan doen is dit een echte aanrader! Als jullie nog vragen hebben stel ze gerust en voor meer informatie kan je kijken op www.staysharpbestrong.com 

Liefs, Daphne 










2 opmerkingen:

  1. Heyhey! Ben de eerste keer op jouw blog en toevallig heb ik deze detox ook een keertje willen doen maar het is nogal slechtgegaan omdat ik dagen wegmoest en dus niet kon volhouden met de receptjes. Maar mijn vraag is eigenlijk of het echt gewoon effect heeft meteen na de detox en als je weer normaal eet je lichaam ook terug zoals ervoor wordt. Heb namelijk last om mijn buikje weg te krijgen, en eet al vrij gezond en weinig koolhydraten( brood, pasta, rijst,..) ik dacht of jij miss nog tips had voor bepaalde eetsoorten die helpen om u buik platter te maken?
    Xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey! Wat leuk dat je mijn blog bezoekt! De detox is echt puur een ontgifting van je lichaam en het gewicht dat je kwijtraakt door de detox is vocht. Als je na de detox weer normaal gaat eten zal je inderdaad je oude gewicht weer terug krijgen. Minder koolhydraten eten is inderdaad een goede stap als je je buikje kwijt wilt raken. Amandelen, bladgroenten, ei, bessen, peulvruchten, avocado, groene thee en citroen zijn onder andere voedingsmiddelen die je wat meer kan gaan eten om je buikje kwijt te raken. Een ideale oefening om je buik platter te krijgen is planken, probeer gezond eten te combineren met sporten, dan zal je zeker verschil gaan merken!

      Verwijderen